4.5 Hakukoneoptimointia maallikolle
| Google 2019 |
Digimarkkinointi on yksi tärkeimmistä jaedullisimmista yrityksen markkinointimuodoista. Sitä tekevät edes jossain
muodossa niin yksityisyrittäjät kuin suuret konsernitkin. SEO eli
hakukoneoptimointi on keino, jolla yritys voi parantaa sivustojensa näkyvyyttä
hakukoneiden näkökulmasta. Tämä on Googlella täysin ilmaista, joten jokaisen
yrityksen on tarpeellista tarkastaa sivustonsa ja optimoida sivustojensa näkyvyys
hakukoneessa.
| Google 2019 |
Uutta termistöä kohti
Digimarkkinoinnissa tutustutaan paljon uusin
termeihin, joihin yrityksen hakukoneoptimoijat joutuvat tutustumaan ennen kuin voivat
aloittaa sivustojensa muokkauksen hakukoneiden näkökulmasta edullisempaan
asemaan. Itse jouduin kohtaamaan näitä uusia termejä jo lukiessani aloitusopasta
hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimointiopas maallikoille -listauksessani käytän
paria termiä, jotka saattavat olla tuntemattomia ”ei niin kauan alaa harrastaneille”.
Indeksoinnilla tarkoitan prosessia, joka käydään läpi, kun etsitään uusia verkkosivuja
hakemistoon. Indeksointia voi suorittaa Googlen henkilökunta tai
indeksointirobotti eli automatisoitu ohjelma, joka jatkuvasti käy läpi uusia
verkkosivuja ja lisää niitä hakemistoonsa. Hakukoneoptimointiopas maallikoille -listauksessa
käyn läpi Googlen hakukoneoppaan perusasioita, joihin yrityksen hakuoptimoijan
tulisi kiinnittää huomiota optimointia tehdessään.
Hakukoneoptimointiopas maallikolle
- Tee sivustosi ensisijaisesti käyttäjiä varten
- Mieti mitkä asiat erottavat sivustosi muista sivustoista, mitä erikoista sivustoltasi löytyy, mikä käyttäjiä houkuttelee, mikä tuo käyttäjille lisäarvoa sivustoasi käyttämällä
- Muista pitää hakukoneoptimointisi läpinäkyvänä niin Googlen työntekijöille kuin käyttäjillekin
- Tarkasta löytääkö Googlen hakukone sivustosi
- Tarkista sivustollesi vievien linkkien toimivuus, toimita sivustokarttatiedosto Googlelle, pyydä Googlea indeksoimaan sivusi
- Auta Googlen indeksointirobottia ja henkilökuntaa indeksoimaan sivustosi kiinnittämällä huomiota sivujen käytännöllisyyteen, selkeyteen, käyttäjien käyttämiin tunnisteisiin sivustoasi etsiessä, pidä huoli, että tärkein sisältö on näkyvissä oletuksena
- Helpota sivustollasi kävijöitä käyttämään sivustoasi
- Käytä kuvatiedostojen sijaan tekstiä
- Varmista, että sivustosi linkit toimivat, optimoi sivustosi latausaika
- Ota huomioon kaikentyyppiset ja -kokoiset laitteet ja selaimet
Helppoa ja edullista
| Google 2019 |
Listausta kirjoittaessani mietin, kuinka paljon
edullisempaa markkinointi ja yrityksen toiminta tänä päivänä on verrattuna
aikaan, kun verkkoa ei vielä ollut keksitty. Jo kymmenen kohdan
hakukoneoptimoinnin aloitusoppaalla
yritys voi saada merkittävästi lisää
asiakkaita ja mikä parasta, ilmaiseksi! Toisaalta taas, maailma on ottanut
digitalisaatiossa nopeassa tahdissa suuria harppauksia ja perässä pysyminen ja
osaamisen kehittäminen tuottaa varmasti monelle päänvaivaa. Onneksi kuitenkin digitalisaation
ja tässä tapauksessa hakukoneoptimoinnin maailmaan on olemassa käyttäjäystävällisiä
oppaita, joita tavallinen maallikkokin kykenee tulkitsemaan.
Tämä blogijulkaisu on kirjoitettu osana Ammattikorkeakoulu Haaga-Helian Uuden kehittäjä -moduulin digtaalinen liiketoiminta osiota.
Kiitos todella selkeästä "SEO maallikolle" -oppaasta!
VastaaPoistaTartuit tekstissäsi tärkeään asiaan, eli indeksointiin ja siihen, että Googlea voi "pyytää indeksoimaan sivusi". Minulla on juuri tähän liittyvä käytännön kysymys:
Olen huomannut, että vaikka sivustokartan lähettää ja käyttää Search Consolen "Pyydä indeksointia" -toimintoa, uusien tärkeiden sivujen saaminen Googlen hakemistoon voi silti kestää todella kauan.
Olen nähnyt, että tähän on olemassa myös erillisiä työkaluja, kuten speedyindex, jotka lupaavat nopeuttaa sivujen indeksoitumista. Mikä on sinun näkemyksesi näistä? Ovatko ne hyödyllinen lisä näiden mainitsemiesi perusaskeleiden päälle, vai onko parempi vain odottaa kärsivällisesti, että indeksointirobotti tekee työnsä?