4.5 Hakukoneoptimointia maallikolle



Google 2019


Digimarkkinointi on yksi tärkeimmistä jaedullisimmista yrityksen markkinointimuodoista. Sitä tekevät edes jossain muodossa niin yksityisyrittäjät kuin suuret konsernitkin. SEO eli hakukoneoptimointi on keino, jolla yritys voi parantaa sivustojensa näkyvyyttä hakukoneiden näkökulmasta. Tämä on Googlella täysin ilmaista, joten jokaisen yrityksen on tarpeellista tarkastaa sivustonsa ja optimoida sivustojensa näkyvyys hakukoneessa.

 

Google 2019

Uutta termistöä kohti

Digimarkkinoinnissa tutustutaan paljon uusin termeihin, joihin yrityksen hakukoneoptimoijat joutuvat tutustumaan ennen kuin voivat aloittaa sivustojensa muokkauksen hakukoneiden näkökulmasta edullisempaan asemaan. Itse jouduin kohtaamaan näitä uusia termejä jo lukiessani aloitusopasta hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimointiopas maallikoille -listauksessani käytän paria termiä, jotka saattavat olla tuntemattomia ”ei niin kauan alaa harrastaneille”. Indeksoinnilla tarkoitan prosessia, joka käydään läpi, kun etsitään uusia verkkosivuja hakemistoon. Indeksointia voi suorittaa Googlen henkilökunta tai indeksointirobotti eli automatisoitu ohjelma, joka jatkuvasti käy läpi uusia verkkosivuja ja lisää niitä hakemistoonsa. Hakukoneoptimointiopas maallikoille -listauksessa käyn läpi Googlen hakukoneoppaan perusasioita, joihin yrityksen hakuoptimoijan tulisi kiinnittää huomiota optimointia tehdessään.

Hakukoneoptimointiopas maallikolle


  1. Tee sivustosi ensisijaisesti käyttäjiä varten
  2. Mieti mitkä asiat erottavat sivustosi muista sivustoista, mitä erikoista sivustoltasi löytyy, mikä käyttäjiä houkuttelee, mikä tuo käyttäjille lisäarvoa sivustoasi käyttämällä
  3. Muista pitää hakukoneoptimointisi läpinäkyvänä niin Googlen työntekijöille kuin käyttäjillekin
  4. Tarkasta löytääkö Googlen hakukone sivustosi
  5. Tarkista sivustollesi vievien linkkien toimivuus, toimita sivustokarttatiedosto Googlelle, pyydä Googlea indeksoimaan sivusi
  6. Auta Googlen indeksointirobottia ja henkilökuntaa indeksoimaan sivustosi kiinnittämällä huomiota sivujen käytännöllisyyteen, selkeyteen, käyttäjien käyttämiin tunnisteisiin sivustoasi etsiessä, pidä huoli, että tärkein sisältö on näkyvissä oletuksena
  7. Helpota sivustollasi kävijöitä käyttämään sivustoasi
  8. Käytä kuvatiedostojen sijaan tekstiä
  9. Varmista, että sivustosi linkit toimivat, optimoi sivustosi latausaika
  10. Ota huomioon kaikentyyppiset ja -kokoiset laitteet ja selaimet



Helppoa ja edullista


Google 2019
Listausta kirjoittaessani mietin, kuinka paljon edullisempaa markkinointi ja yrityksen toiminta tänä päivänä on verrattuna aikaan, kun verkkoa ei vielä ollut keksitty. Jo kymmenen kohdan hakukoneoptimoinnin aloitusoppaalla 

yritys voi saada merkittävästi lisää asiakkaita ja mikä parasta, ilmaiseksi! Toisaalta taas, maailma on ottanut digitalisaatiossa nopeassa tahdissa suuria harppauksia ja perässä pysyminen ja osaamisen kehittäminen tuottaa varmasti monelle päänvaivaa. Onneksi kuitenkin digitalisaation ja tässä tapauksessa hakukoneoptimoinnin maailmaan on olemassa käyttäjäystävällisiä oppaita, joita tavallinen maallikkokin kykenee tulkitsemaan.

Tämä blogijulkaisu on kirjoitettu osana Ammattikorkeakoulu Haaga-Helian Uuden kehittäjä -moduulin digtaalinen liiketoiminta osiota.

Lähteet


Kommentit

  1. Kiitos todella selkeästä "SEO maallikolle" -oppaasta!

    Tartuit tekstissäsi tärkeään asiaan, eli indeksointiin ja siihen, että Googlea voi "pyytää indeksoimaan sivusi". Minulla on juuri tähän liittyvä käytännön kysymys:

    Olen huomannut, että vaikka sivustokartan lähettää ja käyttää Search Consolen "Pyydä indeksointia" -toimintoa, uusien tärkeiden sivujen saaminen Googlen hakemistoon voi silti kestää todella kauan.

    Olen nähnyt, että tähän on olemassa myös erillisiä työkaluja, kuten speedyindex, jotka lupaavat nopeuttaa sivujen indeksoitumista. Mikä on sinun näkemyksesi näistä? Ovatko ne hyödyllinen lisä näiden mainitsemiesi perusaskeleiden päälle, vai onko parempi vain odottaa kärsivällisesti, että indeksointirobotti tekee työnsä?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5.2 Sitouttavaa digimarkkinointia asiakkaan ehdoilla