2.1 Yritys digitalisoituvan ostopolun muutoksissa
Vuonna 2000 perustettiin ensimmäiset verkkokaupat.
Tästä lähtien ostopolku on kokenut jatkuvaa muutosta digitalisaation
kehittyessä. Yritykset ovat yrittäneet hyödyntää perinteistä ostopolkuteoriaa
palvelustrategiaansa suunniteltaessa, mutta perinteisen ostopolun
epäkäytännöllisyys nykyisessä digitalisoituvassa yhteiskunnassa alkaa olla jo
hyvin ilmeistä. Yhtä mieltä kuitenkin ollaan edelleen siitä, että ostopolun
ymmärtäminen on avain asiakaskokemuksen parantamiseen. Yritykset ovat alkaneet
rakentaa uusia ostopolkuja perinteisen tilalle, jotta avaintekijä asiakaskokemukseen
olisi nykyaikainen.
Hieman vanhaa ja uutta
Haaga-Helia 2019 |
Perinteinen ostopolku alkaa, kun asiakas
tunnistaa tarpeen uudelle hankinnalle. Seuraavat vaiheet ovat tiedonhaku ja
tuotevertailut. Tämän jälkeen oletetaan, että asiakas ostaa tuotteen ja odotukset
tuotetta kohtaan joko täyttyvät tai koetaan pettymys. Tämä perinteinen malli
ostopolusta olisi muuten varsin toimiva, mutta sitä tulisi päivittää ”muutamalla”
lisäetapilla.
Muutoksen tekijät
Digitalisaatio on saanut aikaan, että tietoa
tuotteista ja palveluista on helpommin saatavilla kuin aiemmin. Myös aivan
tuntemattomien ihmisten ja julkkisten mielipiteitä pystytään seuraamaan sosiaalisessa
mediassa reaaliajassa. Mediayritykset ovat heränneet vähitellen siihen, kuinka
paljon heillä on valtaa vaikuttaa yleisiin mielipiteisiin, asenteisiin ja trendeihin
tuotteista ja palveluista, mikä tekee heistä todella vaikutusvaltaisia ja
kilpailukykyisiä markkinoijia. Elintason noustessa hinta kilpailuvalttina jää
toisarvoiseksi ja hyvästä asiakaskokemuksesta ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Esimerkiksi Talous elämän julkaisussa esitetään asiakaskokemuksen vaikutukset
mittaamattoman arvokkaina yritykselle.
Kohti uutta ostopolkua
Jotta yritykset pysyisivät mukana yhteiskunnan
digitaalisessa kehityksessä, on perinteisen ostopolun tilalle kehitetty monikanavainen
ostopolku. Se ottaa huomioon verkkokauppojen yleistymisen ja mobiilisovellusten
syntymisen. Kuitenkin digitalisaation nopeassa kehityksessä monikanavainenkin
ostopolku on jo jäänyt vanhanaikaiseksi ja tilalle on kehitetty ostoavaruus, joka
ottaa huomioon myös verkkokauppojen ympärivuorokautiset aukioloajat, mahdollisuuden
tehdä ostoksia missä päin maailmaa tahansa ja on kokemuskeskeinen ja
kokonaisuuteen keskittyvä. Ongelmana usein kuitenkin on, että datan suurta
määrää ja digitalisaatiota ei osata vielä hyödyntää yrityksissä läheskään niin
tehokkaasti kuin olisi mahdollista.
Haaga-Helia 2019 |
Asiakaslähtöisyys on tullut jäädäkseen
Kun yrityksen tulevaisuuden kilpailuetu tulee olemaan paras mahdollinen asiakaskokemus ja ostopolun ymmärtäminen on asiakaskokemuksen avaintekijä, voidaan siis karkeasti päätellä, että yritysten mahdollisuudet menestyä kulminoituvat suurelta osin digitalisoituvan ostopolun ymmärtämiseen. HarvardBusiness Review:n tutkimuksen mukaan tyytyväiset asiakkaat ostavat 2,4 kertaa enemmän kuin tyytymättömät asiakkaat ja Zendeskin mukaan 45% asiakkaista kertoo huonoista asiakaskokemuksistaan sosiaalisessa mediassa. Voidaanko siis olettaa, että tulevaisuuden johtavat yritykset ymmärtävät parhaiten asiakkaidensa niin tiedostetut kuin tiedostamattomat tuntemukset ja pystyvät käyttämään näitä tietoja parhaiten hyväkseen. Vai onko tulevaisuuden johtavat yritykset niitä, jotka Talous elämän mukaan haluavat kasvattaa asiakkaansa kukkaron kokoa sen sijaan, että havittelisivat siitä mahdollisimman suurta osaa? Niin tai näin asiakaslähtöisyys on tullut jäädäkseen.
Lähteet
Kun yrityksen tulevaisuuden kilpailuetu tulee olemaan paras mahdollinen asiakaskokemus ja ostopolun ymmärtäminen on asiakaskokemuksen avaintekijä, voidaan siis karkeasti päätellä, että yritysten mahdollisuudet menestyä kulminoituvat suurelta osin digitalisoituvan ostopolun ymmärtämiseen. HarvardBusiness Review:n tutkimuksen mukaan tyytyväiset asiakkaat ostavat 2,4 kertaa enemmän kuin tyytymättömät asiakkaat ja Zendeskin mukaan 45% asiakkaista kertoo huonoista asiakaskokemuksistaan sosiaalisessa mediassa. Voidaanko siis olettaa, että tulevaisuuden johtavat yritykset ymmärtävät parhaiten asiakkaidensa niin tiedostetut kuin tiedostamattomat tuntemukset ja pystyvät käyttämään näitä tietoja parhaiten hyväkseen. Vai onko tulevaisuuden johtavat yritykset niitä, jotka Talous elämän mukaan haluavat kasvattaa asiakkaansa kukkaron kokoa sen sijaan, että havittelisivat siitä mahdollisimman suurta osaa? Niin tai näin asiakaslähtöisyys on tullut jäädäkseen.
Tämä julkaisu on tehty osana Haaga-Helian liiketalouden uuden kehittäjä moduulia.
Lähteet
Haaga-Helia 2019.Liiketaloudentutkinto.Moodle.Uuden
kehittäjä.Digitaalinen liiketoiminta.Luento3:Verkkokauppa.Luettu:10.11.2019
Moi Maria,
VastaaPoistaBlogisi teksti on hyvin jäsennelty ja helppolukuinen. Sain lukiessa hyvin kiinni itse aiheesta ja oli mielenkiintoista lukea miten monikanavainen ostopolku joutuu väistymään ostoavaruuden tieltä digitalisaation myötä. Olet löytänyt myös hyvät tekstiä täydentävät kuvat. Mitään negatiivista sanottavaan ei tähän hätään väkisin ala kirjoittamaan.
P.S Omaan makuun vähän räikeä ulkoasu :D