5.2 Sitouttavaa digimarkkinointia asiakkaan ehdoilla

Digitaalinen markkinointi on oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia. Digitaaliseen markkinointiin kuuluvat perinteinen outbound markkinointi ja nykyaikainen inboundmarkkinointi. Nämä kaksi markkinointimallia kattavat kaiken yrityksen digitaalisen materiaalin ja viestinnän. Digitaalisenmarkkinoinnin uskotaan tavoittavan 99 prosenttia väestöstä. Jotta digitaalinen markkinointi on yritykselle kannattavaa, on sen oltava tavoitteellista ja osa yrityksen strategiaa.

Mitä Inbound ja outbound markkinointi ovat?

Google kuvahaku 2019
Yritykset, jotka käyttävät markkinointiviestintästrategiaa käyttävät joko työntöstrategiaa, jota outbound markkinointiviestintä on, vetostrategiaa, johon taas inbound markkinointiviestintä lukeutuu tai molempia. (Haaga-Helia 2019.) 
Inbound markkinointi pähkinänkuoressa tarkoittaa nykyaikaista digitaalista markkinointia, jossa asiakas hakeutuu itse yhteyteen yrityksen kanssa esimerkiksi blogijulkaisujen, sosiaalisen median tai hakukoneen kautta ja sitoutuu yritykseen omaehtoisesti. Inbound markkinoinnin tarkoituksena on antaa asiakkaalle mahdollisimman rehellinen ja luotettava kuva yrityksestä, jolla asiakas saadaan ostamaan ja suosittelemaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Inbound markkinointi on kaksisuuntaista kommunikointia yrityksenja asiakkaan välillä sekä pitkäjänteistä ja aikaa vievää, mutta myös tutkimusten mukaan kaikista tuottoisin markkinointimalli pitkällä aikavälillä. Vaikeuksia inbound markkinoinnissa aiheuttaamarkkinoinnin hallinta, yritysten välinen kilpailu ja suuri datan määrä. Yritysten on vaikeaa selvittää, mitä kanavia kohderyhmänsä asiakkaat käyttävät, kaikki yritykset pääsevät osaksi markkinointikilpailua, koska esimerkiksi hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median mainonta on todella halpaa tai lähes ilmaista ja suuri datan määrä aiheuttaa runsauden pulan, jossa yritysten on vaikea hahmottaa, mikä on nimenomaan heille hyödyllistä dataa.

Outbound markkinointi on niinkutsuttu vanhanaikainenmarkkinointi malli. Tyypillisiä kanavia outbound markkinoinnille ovat TV ja radio. Markkinointimalli pyrkii tavoittamaan nopeasti suuria asiakasmääriä, se on lyhyellä aikavälillä edullisempaa kuin inbound markkinointi, mutta pidemmällä aikavälillä kalliimpaa ja tuottamattomampaa yritykselle. Kommunikointi asiakkaan ja yrityksen välillä on yksisuuntaista eikä asiakasta saada sitoutettua kunnolla yritykseen.

Inbound markkinointia kaikkialla 

Inbound markkinointia voi nykypäivänä nähdä joka puolella verkossa. Kun esimerkiksi Googlehaussa kirjoitan hakukenttään ”kissanruoka” antaa Google yhdeksän sivua kissanruokaa myyvien yritysten mainoksia ja linkkejä niiden verkkosivuille sekä julkaisuja, joissa kerrotaan, kuinka ruokin kissaani oikein ja millaisia vaihtoehtoja markkinoilta löytyy. Bloggaajat kertovat omista kokemuksistaan eri merkkisistä kissanruoista ja suosittelevat lukijoilleen omasta mielestään laadukkaita ruokia. Haulla löytyy myös keskustelupalstoja, joissa kissanomistajat käyvät keskustelua kissanruokamerkkien hyvistä ja huonoista puolista sekä niiden hinta-laatusuhteista. Nämä esimerkit ovat hyvin tyypillistä inbound markkinointia eikä yrityksen tarvinnut juuri muuta tehdä kuin panostaa henkilökuntaan, jolla on hyvä osaaminen hakukoneoptimoinnissa ja verkkosivujen ylläpidossa.

Inbound markkinointi on siis yrityksen kannalta todella kannattavaa toimintaa, koska onnistuessaan yritys saa paljon ilmaista markkinatilaa palstoilta ja keskusteluista oman maksullisen markkinoinnin lisäksi. Asiakkaana on kuitenkin otettava huomioon, ettei läheskään kaikki verkossa kirjoitettu pidä paikkaansa. Saattaa myös olla asiakkaan kannalta hyvin hämmentävää lukea täysin vastakohtaisia kirjoituksia samasta tuotteesta. Asiakkaan onkin nykypäivänä opeteltava tutkimaan kirjoitusten lähteiden luotettavuutta sekä lukemaan hieman ”rivien välistä” mainontaa, joka ensisilmäykseltä vaikuttaa aivan tavallisen kuluttajan rehdiltä mielipiteeltä.

Tämä blogi on julkaistu osana Uuden kehittäjän digitaalinen liiketoiminta -moduulia.

Lähteet






Haaga-Helia. 2019. Ammattikorkeakoulu. Liiketalouden tutkinto. moodle. Uuden kehittäjä. Digitaalinen liiketoiminta. Digitaalinen markkinointi. Luettu: 27.11.2019




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6.6 Sosiaalinen media yrityksen monipuolinen työkalu

1.7 Parempi vai pahempi elämä digitalisaatiosta?

2.1 Yritys digitalisoituvan ostopolun muutoksissa