5.2 Sitouttavaa digimarkkinointia asiakkaan ehdoilla
Digitaalinen markkinointi on oleellinen osa jokaisen
yrityksen markkinointia. Digitaaliseen markkinointiin kuuluvat perinteinen outbound
markkinointi ja nykyaikainen inboundmarkkinointi. Nämä kaksi markkinointimallia
kattavat kaiken yrityksen digitaalisen materiaalin ja viestinnän. Digitaalisenmarkkinoinnin uskotaan tavoittavan 99 prosenttia väestöstä. Jotta digitaalinen markkinointi on yritykselle kannattavaa, on sen oltava tavoitteellista ja osa yrityksen strategiaa.
Mitä Inbound ja outbound markkinointi ovat?
Google kuvahaku 2019 |
Yritykset, jotka käyttävät markkinointiviestintästrategiaa käyttävät joko työntöstrategiaa, jota outbound markkinointiviestintä on, vetostrategiaa, johon taas inbound markkinointiviestintä lukeutuu tai molempia. (Haaga-Helia 2019.)
Inbound markkinointi pähkinänkuoressa
tarkoittaa nykyaikaista digitaalista markkinointia, jossa asiakas hakeutuu itse
yhteyteen yrityksen kanssa esimerkiksi blogijulkaisujen, sosiaalisen
median tai hakukoneen kautta ja sitoutuu yritykseen omaehtoisesti. Inbound
markkinoinnin tarkoituksena on antaa asiakkaalle mahdollisimman rehellinen ja
luotettava kuva yrityksestä, jolla asiakas saadaan ostamaan ja suosittelemaan yrityksen tuotteita
tai palveluita. Inbound markkinointi on kaksisuuntaista kommunikointia yrityksenja asiakkaan välillä sekä pitkäjänteistä ja aikaa vievää, mutta myös tutkimusten mukaan kaikista tuottoisin
markkinointimalli pitkällä aikavälillä. Vaikeuksia inbound markkinoinnissa aiheuttaamarkkinoinnin hallinta, yritysten välinen kilpailu ja suuri datan määrä.
Yritysten on vaikeaa selvittää, mitä kanavia kohderyhmänsä asiakkaat käyttävät,
kaikki yritykset pääsevät osaksi markkinointikilpailua, koska esimerkiksi
hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median mainonta on todella halpaa tai lähes ilmaista ja suuri
datan määrä aiheuttaa runsauden pulan, jossa yritysten on vaikea hahmottaa, mikä
on nimenomaan heille hyödyllistä dataa.
Outbound markkinointi on niinkutsuttu vanhanaikainenmarkkinointi malli. Tyypillisiä kanavia outbound markkinoinnille ovat TV ja
radio. Markkinointimalli pyrkii tavoittamaan nopeasti suuria asiakasmääriä, se
on lyhyellä aikavälillä edullisempaa kuin inbound markkinointi, mutta pidemmällä
aikavälillä kalliimpaa ja tuottamattomampaa yritykselle. Kommunikointi
asiakkaan ja yrityksen välillä on yksisuuntaista eikä asiakasta saada
sitoutettua kunnolla yritykseen.
Inbound markkinointia kaikkialla
Inbound markkinointia voi nykypäivänä nähdä
joka puolella verkossa. Kun esimerkiksi Googlehaussa kirjoitan hakukenttään ”kissanruoka”
antaa Google yhdeksän sivua kissanruokaa myyvien yritysten mainoksia ja
linkkejä niiden verkkosivuille sekä julkaisuja, joissa kerrotaan, kuinka ruokin
kissaani oikein ja millaisia vaihtoehtoja markkinoilta löytyy. Bloggaajat kertovat omista kokemuksistaan eri merkkisistä kissanruoista ja suosittelevat lukijoilleen omasta
mielestään laadukkaita ruokia. Haulla löytyy myös keskustelupalstoja, joissa
kissanomistajat käyvät keskustelua kissanruokamerkkien hyvistä ja huonoista
puolista sekä niiden hinta-laatusuhteista. Nämä esimerkit ovat hyvin tyypillistä inbound markkinointia eikä yrityksen tarvinnut juuri muuta tehdä kuin panostaa henkilökuntaan, jolla on hyvä osaaminen hakukoneoptimoinnissa ja verkkosivujen ylläpidossa.
Inbound markkinointi on siis yrityksen
kannalta todella kannattavaa toimintaa, koska onnistuessaan yritys saa paljon
ilmaista markkinatilaa palstoilta ja keskusteluista oman maksullisen
markkinoinnin lisäksi. Asiakkaana on kuitenkin otettava huomioon, ettei läheskään
kaikki verkossa kirjoitettu pidä paikkaansa. Saattaa myös olla asiakkaan
kannalta hyvin hämmentävää lukea täysin vastakohtaisia kirjoituksia samasta
tuotteesta. Asiakkaan onkin nykypäivänä opeteltava tutkimaan kirjoitusten
lähteiden luotettavuutta sekä lukemaan hieman ”rivien välistä” mainontaa, joka
ensisilmäykseltä vaikuttaa aivan tavallisen kuluttajan rehdiltä mielipiteeltä.
Tämä blogi on julkaistu osana Uuden kehittäjän digitaalinen liiketoiminta -moduulia.
Lähteet
https://www.avidlyagency.com/fi/palvelut/inbound-markkinointi. Luettu: 27.11.2019
https://www.digitaalinenmarkkinointi.info/. Luettu: 27.11.2019
Haaga-Helia. 2019. Ammattikorkeakoulu. Liiketalouden tutkinto. moodle. Uuden kehittäjä. Digitaalinen liiketoiminta. Digitaalinen markkinointi. Luettu: 27.11.2019
https://www.youtube.com/watch?v=_PWqIMQux-g&feature=youtu.be. Katsottu: 27.11.2019
http://kissantassutblogi.blogspot.com/2016/01/kissanruokien-markkinointi-imago-vs.html. Luettu: 27.11.2019
https://www.tiede.fi/keskustelu/57420/ketju/kissanruoka. Luettu: 27.11.2019
Kommentit
Lähetä kommentti