6.6 Sosiaalinen media yrityksen monipuolinen työkalu


Hhmoodle 2019
Sosiaalisen median kanavat mahdollistavat yrityksille tänä päivänä paljon ilmaista mainontaa ja näkyvyyttä, tietoa asiakkaista ja henkilökunnasta sekä mahdollisuuden julkaista omia tiedotteitaan ja etsiä vaikkapa uutta työntekijää. Tässä julkaisussa tarkastelen kolmea erilaista sosiaalisen median kanavaa (Linkedin.com, Snapchat.com, Twitter.com) ja annan esimerkkejä, kuinka yritykset voivat hyödyntää näitä kanavia omassa toiminnassaan.


LinkedIn yksityishenkilön näkökulmasta

Linkedin.com on sosiaalisen median kanava, johon yksityishenkilöt voivat tehdä oman profiilin, laittaa sivustolle oman cv:n tai työnhakuvideon. Sivusto toimii eräänlaisena ”työntekijän markkinointipaikkana” ja antaa yksityishenkilölle mahdollisuuden verkostoitua niin yritysten kuin yksityishenkilöidenkin kanssa. Sivustolla voi myös etsiä tietoa eri yrityksistä (esimerkiksi yrityksen työterveyshuollosta), seurata itseään kiinnostavien työnantajien julkaisuja, esimerkiksi yritysten vapautuvia työpaikkoja ja tutkimuksia.

LinkedIn 2019

LinkedIn yrityksen näkökulmasta

Yrityksen näkökulmasta LinkedIn on erinomainen paikka julkaista vapautuvia työpaikkoja, etsiä potentiaalisia työntekijöitä tai julkaista yrityksen ottamia kehityksen askeleita. Niin kuin yksityishenkilön, on yrityksenkin luotava sivustolle ensin itselleen profiili. Yritys voi hyötyä LinkedIn:sta merkittävästi vähentäen esimerkiksi kuluja, joita suuriin rekrytointeihin kuluu tai säästämällä tiedotuskuluissa, joita kuluu esimerkiksi henkilöstöetujen tiedottamisessa mahdollisille uusille työntekijöille.

Snapchat: muutakin kuin nuorten kuvanmuokkauslelu

Google kuvahaku 2019
Snapchat on sosiaalisen median sivusto, johon yksityishenkilö tai yritys voi luoda itselleen profiilin ja julkaista sivustolla kuvia ja videoita, joita kutsutaa ”Snapeiksi”. Snapchatin erikoisuus on sen kuvantunnistusohjelma, joka mahdollistaa helpon ja erinomaisen kuvanmuokkauksen. Käyttäjä voi valita, kuinka laajasti haluaa Snappinsa julkaista ja kuinka kauan julkaisu näkyy omalla sivullaan. Snapchatissa on myös oma verkkokauppa ja mainostaminen on myös mahdollista. Snapchat on suunnattu pääasiassa nuorille ja nuorille aikuisille, mutta yrityskin voi tästä sosiaalisen median sivustosta hyötyä. Sivustolla voi esimerkiksi ostaa mainostilaa, julkaista tiedotteita ja julkaisuja seuraamalla yritys voi tutkia, mitä trendejä tällä hetkellä seurataan nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Tällä tavalla yritys saa ilmaista tutkimustietoa markkinointiaan varten.

Twitter: monipuolinen vaikuttamisen väylä

Twitter 2019
Twitter on sosiaalisen median väylä, johon niin yritys kuin yksityishenkilökin voi rekisteröityä. Sivustolla käyttäjä voi seurata itselleen mielenkiintoisia keskusteluja, kommentoida niitä tai luoda kokonaan uusia keskusteluja. Mainostaminen on tälläkin sosiaalisen median sivustolla mahdollista. Twitter on myös politikkojen suosima sosiaalisen median sivusto ympäri maailman. Yritykselle Twitter antaa mahdollisuuden mainontaa, vaikuttaa mielipiteisiin, julkaista tiedotteita, seurata maailman laajuisia trendejä. Yrityksen kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että Twitterillä ei ole käyttäjiä yhtä paljon kuin esimerkiksi LinkedInilla tai Facebookilla, mutta se sopii erinomaisesti täydentäväksi sivustoksi yrityksen muiden sosiaalisten medioiden kanavien joukkoon.

Jokaisella omat vahvuudet

Näitä hyvin erilaisia sosiaalisen median kanavia tutkiessa on huomattava, kuinka hyödyllisiä sosiaalisen media kanavat voivat olla riippumatta siitä ovatko ne alun perin suunnattu pääasiassa nuorille kivaksi ajanvietteeksi vai ammattimaiseksi työnhakusivustoksi työntekijöille ja yrityksille. Olennaista on, että yritys osaa näitä kaikkia sosiaalisen median sivustoja hyödyntää niiden omien vahvuuksien kautta.



 Lähteet


file:///C:/Users/OMISTAJA/Downloads/Social-Media-Map-2019%20(1).pdf
https://www.linkedin.com/
https://twitter.com/?lang=fi
https://www.hopkins.fi/somemainonta/twitter-mainonta/?gclid=CjwKCAiA27LvBRB0EiwAPc8XWXH5Mm_J4KDoQjf3bXNrcIh6AQBTPit2AbnJg2xyLyCF_khNHPNmrRoCDM8QAvD_BwE
https://www.snapchat.com/l/fi-fi/

Kommentit

  1. Rakenne on kunnossa ja selkeästi aseteltu "yrityksen" ja "yksityishenkilön" näkökulmista. Hyvä valistava tyyli, joka kannustaa yritystäkin hyödyntämään somekanavia. Tuli hyviä herättelyjä , että Snapchatissäkin voi tosiaan mainostaa, tavoittaen varsinkin nuorta käyttäjäkuntaa. Eri kanavien käyttäjäkuntia ja -määriä hyödyntäen johdattelit sujuvasti lukijaa, niiden käyttötarkoituksiin. Lopussa hyvä tiivistelmä, mikä kehottaa kokeilemaan rohkeasti omalle yritykselle soveltuvia somekanavia. Visualisesti oli myös freesin näköinen.

    VastaaPoista
  2. Näitä työkaluja kyllä riittääkin. Meillä on yritetty panostaa kovasti myös erilaiseen näkyvyyteen. Nyt on kuitenkin tulossa avuksi vielä mediaseurannan työkalu, joten se tekeekin asiasta mielenkiintoisen. Kiitos postauksesta! https://meedius.com/fi/mediaseuranta/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1.7 Parempi vai pahempi elämä digitalisaatiosta?

2.1 Yritys digitalisoituvan ostopolun muutoksissa