 |
Hhmoodle 2019 |
Sosiaalisen median kanavat mahdollistavat
yrityksille tänä päivänä paljon ilmaista mainontaa ja näkyvyyttä, tietoa
asiakkaista ja henkilökunnasta sekä mahdollisuuden julkaista omia tiedotteitaan
ja etsiä vaikkapa uutta työntekijää. Tässä julkaisussa tarkastelen kolmea erilaista
sosiaalisen median kanavaa (Linkedin.com, Snapchat.com, Twitter.com) ja annan
esimerkkejä, kuinka yritykset voivat hyödyntää näitä kanavia omassa toiminnassaan.
LinkedIn yksityishenkilön näkökulmasta
Linkedin.com on sosiaalisen median kanava,
johon yksityishenkilöt voivat tehdä oman profiilin, laittaa sivustolle oman cv:n
tai työnhakuvideon. Sivusto toimii eräänlaisena ”työntekijän markkinointipaikkana”
ja antaa yksityishenkilölle mahdollisuuden verkostoitua niin yritysten kuin
yksityishenkilöidenkin kanssa. Sivustolla voi myös etsiä tietoa eri yrityksistä
(esimerkiksi yrityksen työterveyshuollosta), seurata itseään kiinnostavien
työnantajien julkaisuja, esimerkiksi yritysten vapautuvia työpaikkoja ja tutkimuksia.
 |
LinkedIn 2019 |
LinkedIn yrityksen näkökulmasta
Yrityksen näkökulmasta LinkedIn on erinomainen
paikka julkaista vapautuvia työpaikkoja, etsiä potentiaalisia työntekijöitä tai
julkaista yrityksen ottamia kehityksen askeleita. Niin kuin yksityishenkilön,
on yrityksenkin luotava sivustolle ensin itselleen profiili. Yritys voi hyötyä LinkedIn:sta
merkittävästi vähentäen esimerkiksi kuluja, joita suuriin rekrytointeihin kuluu
tai säästämällä tiedotuskuluissa, joita kuluu esimerkiksi henkilöstöetujen
tiedottamisessa mahdollisille uusille työntekijöille.
Snapchat: muutakin kuin nuorten kuvanmuokkauslelu
 |
Google kuvahaku 2019 |
Snapchat on sosiaalisen median sivusto, johon
yksityishenkilö tai yritys voi luoda itselleen profiilin ja julkaista sivustolla
kuvia ja videoita, joita kutsutaa ”Snapeiksi”. Snapchatin erikoisuus on sen
kuvantunnistusohjelma, joka mahdollistaa helpon ja erinomaisen
kuvanmuokkauksen. Käyttäjä voi valita, kuinka laajasti haluaa Snappinsa
julkaista ja kuinka kauan julkaisu näkyy omalla sivullaan. Snapchatissa on myös
oma verkkokauppa ja mainostaminen on myös mahdollista. Snapchat on suunnattu
pääasiassa nuorille ja nuorille aikuisille, mutta yrityskin voi tästä
sosiaalisen median sivustosta hyötyä. Sivustolla voi esimerkiksi ostaa
mainostilaa, julkaista tiedotteita ja julkaisuja seuraamalla yritys voi tutkia,
mitä trendejä tällä hetkellä seurataan nuorten ja nuorten aikuisten
keskuudessa. Tällä tavalla yritys saa ilmaista tutkimustietoa markkinointiaan
varten.
Twitter: monipuolinen vaikuttamisen väylä
 |
Twitter 2019 |
Twitter on sosiaalisen median väylä, johon
niin yritys kuin yksityishenkilökin voi rekisteröityä. Sivustolla käyttäjä voi
seurata itselleen mielenkiintoisia keskusteluja, kommentoida niitä tai luoda
kokonaan uusia keskusteluja. Mainostaminen on tälläkin sosiaalisen median
sivustolla mahdollista. Twitter on myös politikkojen suosima sosiaalisen median
sivusto ympäri maailman. Yritykselle Twitter antaa mahdollisuuden mainontaa, vaikuttaa
mielipiteisiin, julkaista tiedotteita, seurata maailman laajuisia trendejä.
Yrityksen kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että Twitterillä ei ole käyttäjiä
yhtä paljon kuin esimerkiksi LinkedInilla tai Facebookilla, mutta se sopii
erinomaisesti täydentäväksi sivustoksi yrityksen muiden sosiaalisten medioiden
kanavien joukkoon.
Jokaisella omat vahvuudet
Näitä hyvin erilaisia sosiaalisen median kanavia
tutkiessa on huomattava, kuinka hyödyllisiä sosiaalisen media kanavat voivat
olla riippumatta siitä ovatko ne alun perin suunnattu pääasiassa nuorille
kivaksi ajanvietteeksi vai ammattimaiseksi työnhakusivustoksi työntekijöille ja
yrityksille. Olennaista on, että yritys osaa näitä kaikkia sosiaalisen median
sivustoja hyödyntää niiden omien vahvuuksien kautta.
Lähteet
file:///C:/Users/OMISTAJA/Downloads/Social-Media-Map-2019%20(1).pdf
https://www.linkedin.com/
https://twitter.com/?lang=fi
https://www.hopkins.fi/somemainonta/twitter-mainonta/?gclid=CjwKCAiA27LvBRB0EiwAPc8XWXH5Mm_J4KDoQjf3bXNrcIh6AQBTPit2AbnJg2xyLyCF_khNHPNmrRoCDM8QAvD_BwE
https://www.snapchat.com/l/fi-fi/
Rakenne on kunnossa ja selkeästi aseteltu "yrityksen" ja "yksityishenkilön" näkökulmista. Hyvä valistava tyyli, joka kannustaa yritystäkin hyödyntämään somekanavia. Tuli hyviä herättelyjä , että Snapchatissäkin voi tosiaan mainostaa, tavoittaen varsinkin nuorta käyttäjäkuntaa. Eri kanavien käyttäjäkuntia ja -määriä hyödyntäen johdattelit sujuvasti lukijaa, niiden käyttötarkoituksiin. Lopussa hyvä tiivistelmä, mikä kehottaa kokeilemaan rohkeasti omalle yritykselle soveltuvia somekanavia. Visualisesti oli myös freesin näköinen.
VastaaPoistaNäitä työkaluja kyllä riittääkin. Meillä on yritetty panostaa kovasti myös erilaiseen näkyvyyteen. Nyt on kuitenkin tulossa avuksi vielä mediaseurannan työkalu, joten se tekeekin asiasta mielenkiintoisen. Kiitos postauksesta! https://meedius.com/fi/mediaseuranta/
VastaaPoista